Rotterdam in Beeld

Hillegersberg: toen en nu

(deel 1)

 

De foto's die hieronder staan roepen naar twee kanten toe herinneringen op.  Voor hen die vroeger door het Muizengaatje naar Plaswijck gingen, zijn er de gedachten aan de tijd van toen; zij die heden ten dage naar Plaswijck of verder gaan, kunnen zien hoe het vroeger was.

De oude foto's komen uit ons archief, de opnamen van vandaag zijn gemaakt door Nina.  Schermgrote afbeeldingen van de hedendaagse foto's worden gaarne op verzoek per e-mail toegezonden.
Toen was er maar één weg van Rotterdam-noord naar Hillegersberg: door het nauwe Muizengaatje.
 
 
In de loop der jaren werd de onderdoorgang van de spoorbaan niet veel breder; er kwam zelfs een andere doorgang bij. Die onder Rijksweg A-20 (Gouda-Hoek van Holland)
Nog geen eeuw geleden was de Straatweg een landelijke weg
Aan het begin van de 21e eeuw gaan er duizenden auto's per dag over deze verkeersader.
Vanaf 1909 dommelt het Villapark aan de Ceintuurbaan.
De huizen zijn nog mooi en statig; de rust is verdwenen.
Om verder te mogen rijden moet je tot 1 januari 1930 tolgeld betalen
De tol bij de Juliana van Stolberglaan is verdwenen, maar de omgeving is onveranderd.
Aan het spiedend oog van de tolgaarder ontgaat zelfs geen fiets.
Ook tegenover de toenmalige Tol is weinig veranderd.
Een zeer rustige kruising Straatweg/Kleiweg/Kootsekade.
 
Alleen de tram al zorgt voor veel beweging hier. Aan de bovenleiding is te zien dat je met de RET alle kanten op kunt.
In sommige wijken van Rotterdam heeft de tijd stilgestaan. Toen een biertje op de hoek van de Kootsekade.....
.....nu een biertje op diezelfde hoek. Alleen de prijs daarvan is 'iets' omhoog gegaan.
Vanuit de deuropening van het café van de vorige foto even een blik over de kruising.
 
In de jaren zestig van de vorige eeuw verscheen daar een stukje nieuwbouw. Maar de rest bleef hetzelfde!
Een stille, rustige hoofdweg tussen hier en daar!
 
Op een zaterdagmiddag in februari 2001 toont de Straatweg niet veel drukker; hooguit zijn er meer geparkeerde auto's.
Richting Lommerrijk en Tivolibrug mag de tram al over twee sporen rijden.
De huizen van nu zijn de huizen van toen.
Hoelang nog?
Een straat met één geparkeerde auto!!
 
 
De Oranje Nassaustraat van toen is de Philips Willemstraat van nu. Er was bij de samenvoeging van Hillegersberg bij Rotterdam namelijk al een Oranje Nassaustraat in Rotterdam.
De Prinses Julianalaan eindigt achteraan op de Straatweg bij Lommerrijk.
De Prinses Margrietlaan doet in 2001 nog steeds hetzelfde.
De Tivolibrug over de verbinding tussen Bergse Voor- en Achterplas. Voor de tram was er maar plaats voor één spoor.
Op de nieuwe Tivolibrug, bij Lommerrijk, heeft de tram nu de ruimte die zij nodig heeft.
Vanuit de lucht heb je een mooi overzicht van dit deel van Hillegersberg, inclusief een blik op de Hillegersbergse Houthandel.
De stelten van onze fotografe waren niet zo hoog, dus beperken wij ons tot het hoekje Bergse Rechter Rottekade en Prins Bernhardkade.
Ach ja, die ouwe lijn 10 in de Willem van Hillegaersbergstraat, wachtend op de tijd om te vertrekken naar Spangen.
Vanuit deze huizen zie je dagelijks nog vele tientallen trams. Men kijkt namelijk ongestoord de remise in die haar toegang aan de Kootsekade heeft.
Toen al was dit een plaatje uit vervlogen tijden.
 
In 2001 is er nog niets veranderd; hoewel er wel plotseling een boom is bijgekomen.
Over de Philips Willembrug even naar de andere kant van de Rotte.
 
De brug is er nog steeds. Smal en verboden voor auto's die de wijk in willen. Niemand houdt zich aan het verbod.
Toen kabbelde de Rotte rustig voort.
Vandaag kabbelt de Rotte nog steeds rustig voort
 
Terug naar de Openingspagina van "Rotterdam in Beeld"